dinsdag 18 december 2012

West-Vlaams

Dag beste bloggers

Vinden jullie ook dat de West-Vlaming niet meer mag ondertiteld worden? Want ik als een West-Vlaming vind dat dit niet kan! Waarom is het enkel wij die ondertiteld worden? andere Vlamingen hebben ook een dialect met woorden die wij niet verstaan. Waarom worden zij dan ook niet ondertiteld? Dit vind ik eigenlijk een beledigend voor ons. Mijn beste vriend Gerrit Callewaert is het er ook mee eens. Hij stuurde zelf een filmpje naar de openbare televisie en daar maakte ze hem gewoon belachelijk. (http://www.youtube.com/watch?v=QE57zsos1AM)

 
Dit is natuurlijk niet echt gebeurd, maar hij heeft wel een punt. De acteur die Gerrit Callewaert vertolkt (Wim Opbrouck) heeft hier, op een humoristische manier, kritiek op het feit dat het West-Vlaams ondertiteld wordt. Maar vandaag de dag worden de West-Vlamingen nog altijd ondertiteld en Het einde is nog niet in zicht denk ik.
Laat me weten wat jullie hierover denken?

Dialectonderzoek 'stop de tijd'

Dag beste bloggers

Wisten jullie dat er in Vlaanderen steeds meer een tussentaal ontstaat? Dit is een taal die tussen ons dialect en het AN staat. Vandaar ook de naam 'tussentaal'. Het dialect is dus met andere woorden aan het verdwijnen. Naarmate de jaren zal dit verder en verder gebeuren.
We hebben dan ook met de KATHO deelgenomen aan een enquĂȘte. Het was een dialect onderzoek genaamd 'Stop de tijd'. Hiervoor kregen we 10 verschillende afbeeldingen van speelgoed.
We moesten 4 mensen interviewen van verschillende leeftijden en vragen hoe ze het speelgoed of spel noemden. Wat bleek was dat oudere mensen woorden gebruiken waar hun kleinkinderen nog nooit van gehoord hadden. Ze kennen het spel wel maar met een andere benaming. De kinderen gebruiken een woord dat bijna in heel Vlaanderen gebruikt wordt. Vroeger hadden ze per streek een ander woord voor een spel of speelgoed maar nu vervagen die grenzen.
Wat denken jullie? Willen jullie dat het dialect blijft bestaan of vinden jullie het juist goed dat het verdwijnt en dat er een tussentaal ontstaat? Laat me weten wat jullie denken.

Breughelavond

Dag beste bloggers

Ik wil jullie nog een avontuur vertellen dat ik meegemaakt heb op mijn werkplekschool. Het is al een eindje geleden, op 24 november om precies te zijn. We moesten die avond gaan helpen op onze school. Het was namelijk GROOTOUDERS FEEST! Die avond moesten mijn medestudenten en ikzelf helpen de kinderen en grootouders te ontvangen. We moesten rondlopen met dienbladen die vol stonden met, tot op de rand gevulde, glazen. Al slalommend door de tafels en stoelen moesten we die weten in evenwicht te houden. Dat was een hele klus met de nodige brokken.
Later die avond moest ik me dan nog omkleden in een enige echte BINGO-presentator. Ik moest de bingo voor de kinderen presenteren. Ik probeerde er een spektakel van te maken en de kinderen te amuseren. Maar het stopte niet bij de bingo! nee, nee... er was ook nog een tombola met als hoofdprijs een superdeluxe printer van het merk ERES. Om die printer uit te reiken vroegen ze aan mij om dat wat in te kaderen. Op de foto's lijk ik net de nieuwe Frans Bauer. Maar dat is niet het geval! Na de uitreiking was de avond voorbij... Ik vond het een leuke avond, maar ik hoop voornamelijk dat het een toffe avond was voor de grootouders!

Hier nog enkele sfeerbeelden:


 

vrijdag 7 december 2012

Pietenproject

Dag beste bloggers

Op dinsdag 4 december heb ik samen met mijn vier medestudenten ons verkleed in enige echte.... Ja jullie raden het al ZWARTE PIETEN!! Dit was zeer leuk om eens te doen. Voor mij was het dan ook de eerste keer dat ik dit deed en ik ben van plan om het nog veel te doen.
Onze opdracht was dat we alle klassen van de Sint-Jansschool in Menen gingen bezoeken. In die klassen moesten we dan een beetje de boel op stelten zetten en de kinderen wat opdrachtjes geven. Dit vonden ze zeer leuk. Ook waren ze zeer enthousiast want ja als er pieten langs komen om de les te verstoren... Ja wat is er nu leuker dan dat? Ik denk niets!
We begonnen dan ook met zeer hard op de deur of op de ruiten te kloppen als teken dat we er waren. Dan gingen we binnen met onze stereo die het liedje 'Zwarte pieten stijl' speelde. De kinderen dansten al zeer snel mee op het muziekje met ons. Hier heb je de link naar het lied: http://www.youtube.com/watch?v=LurEuv7LjMU

Hier nog enkele sfeerbeelden van het pietenproject
 
 


 

dinsdag 6 november 2012

De eerste les

Dag beste bloggers

Vandaag heb ik veel gezweet. De druppels liepen langs mijn nek naar beneden. Het was namelijk de eerste keer dat ik voor mijn klas stond. Ik dacht dit gaat niet lukken! Maar al bij al viel het wel mee en vond ik het zeer tof. De les die ik voorbereidde was een verhaal vertellen. Mijn klas luisterde echt fantastisch goed. Het was echt zeer fijn om voor zo'n aandachtige klas iets te vertellen. Maar ik stotterde een beetje en viel wat over mijn woorden. Dat kwam omdat ik nerveus was denk ik. Ik zal er nog wat op oefening in de loop van het jaar. Vandaag weet ik dan ook zeker dat ik het lesgeven wel leuk vind maar ik ben er nog lang niet. Ik sta nog onderaan de ladder. Maar ik wil en zal omhoog kruipen op die ladder en een zo goed mogelijke leerkracht worden voor de kinderen die later in mijn klas zullen zitten. Want jong (goed) geleerd is oud (goed) gedaan!

woensdag 17 oktober 2012

Muzisch project

Dag beste bloggers

Op 20/09/2012 heb ik met mijn werkplekgroep een muzisch toneeltje gebracht in de Wijnbergschool. We moesten op basis van het boek 'Het land van de grote woordenfabriek' een toneelstukje in elkaar puzzelen. Na al het gepuzzel zijn we tot een mooi resultaat gekomen. De leerlingen genoten allemaal met volle teugen van onze opvoering. De peuters tot en met het 6de leerjaar bleven constant mooi kijken naar wat wij naar voorbrachten. Het verhaal zelf ging over een wereld waar men de woorden moest kopen. Een wereld waarin de rijken dus veel kunnen spreken en de armen bijna niet. Het verhaal gaat over een arm jongentje, Kruimeltje, die helemaal niets kon zeggen. Kruimeltje was verliefd op prinses Sibelle maar kon dit niet zeggen want hij had geen geld om woorden te kopen... Maar dat liet hem niet kisten! Hij had een medolica waarop hij een vrolijk deuntje kon spelen en dat deuntje vond Sibelle zeer mooi! Maar hoe zal Kruimeltje duidelijk maken dat hij Sibelle graag ziet? Toch niet via zijn medolica ofwel? En zal hij uiteindelijk samen zijn met Sibelle? Je kan het te weten komen door volgende link te bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=rlR--R62sfA


Wie ben ik?

Dag beste bloggers

Ik ben Simon Delrue ook wel Skoebi genoemd. Ik zit in het hoger onderwijs in KATHO te Kortijk waar ik de opleiding leraar lager onderwijs volg via werkplekleren. Nu wat is werkplekleren? Velen weten dit nog niet. Wel werkplekleren is een opleiding waarin je 2 dagen lessen krijgt over vakken die worden gegeven in het lager onderwijs en 2 dagen dat je in een werkplekschool staat. Een werkplekschool is een vrije lagere basisschool waar we eigenlijk een stage lopen. Elke dinsdag en donderdag word ik verwacht op de Wijnbergschool te Wevelgem waar ik dan verschillende taken krijg om uit te voeren. Opdrachten zoals observeren, helpen verbeteren, de kinderen helpen bij moeilijke oefeningen, enz... Dan is er nog 1 dag over iin de werkweek en deze dag wordt ingevuld met zelfstudie. Op die dag werk ik dan voor school maar ook voor de KSA. Dat is dan ook 1 van mijn hobby's samen met inline-hockey. Ik maak heel graag filmpjes, alles wat met films te maken heeft fasineert me dan ook enorm.


doc20100707164604_001.jpg