dinsdag 18 december 2012

Dialectonderzoek 'stop de tijd'

Dag beste bloggers

Wisten jullie dat er in Vlaanderen steeds meer een tussentaal ontstaat? Dit is een taal die tussen ons dialect en het AN staat. Vandaar ook de naam 'tussentaal'. Het dialect is dus met andere woorden aan het verdwijnen. Naarmate de jaren zal dit verder en verder gebeuren.
We hebben dan ook met de KATHO deelgenomen aan een enquĂȘte. Het was een dialect onderzoek genaamd 'Stop de tijd'. Hiervoor kregen we 10 verschillende afbeeldingen van speelgoed.
We moesten 4 mensen interviewen van verschillende leeftijden en vragen hoe ze het speelgoed of spel noemden. Wat bleek was dat oudere mensen woorden gebruiken waar hun kleinkinderen nog nooit van gehoord hadden. Ze kennen het spel wel maar met een andere benaming. De kinderen gebruiken een woord dat bijna in heel Vlaanderen gebruikt wordt. Vroeger hadden ze per streek een ander woord voor een spel of speelgoed maar nu vervagen die grenzen.
Wat denken jullie? Willen jullie dat het dialect blijft bestaan of vinden jullie het juist goed dat het verdwijnt en dat er een tussentaal ontstaat? Laat me weten wat jullie denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten