dinsdag 18 december 2012

West-Vlaams

Dag beste bloggers

Vinden jullie ook dat de West-Vlaming niet meer mag ondertiteld worden? Want ik als een West-Vlaming vind dat dit niet kan! Waarom is het enkel wij die ondertiteld worden? andere Vlamingen hebben ook een dialect met woorden die wij niet verstaan. Waarom worden zij dan ook niet ondertiteld? Dit vind ik eigenlijk een beledigend voor ons. Mijn beste vriend Gerrit Callewaert is het er ook mee eens. Hij stuurde zelf een filmpje naar de openbare televisie en daar maakte ze hem gewoon belachelijk. (http://www.youtube.com/watch?v=QE57zsos1AM)

 
Dit is natuurlijk niet echt gebeurd, maar hij heeft wel een punt. De acteur die Gerrit Callewaert vertolkt (Wim Opbrouck) heeft hier, op een humoristische manier, kritiek op het feit dat het West-Vlaams ondertiteld wordt. Maar vandaag de dag worden de West-Vlamingen nog altijd ondertiteld en Het einde is nog niet in zicht denk ik.
Laat me weten wat jullie hierover denken?

Dialectonderzoek 'stop de tijd'

Dag beste bloggers

Wisten jullie dat er in Vlaanderen steeds meer een tussentaal ontstaat? Dit is een taal die tussen ons dialect en het AN staat. Vandaar ook de naam 'tussentaal'. Het dialect is dus met andere woorden aan het verdwijnen. Naarmate de jaren zal dit verder en verder gebeuren.
We hebben dan ook met de KATHO deelgenomen aan een enquĂȘte. Het was een dialect onderzoek genaamd 'Stop de tijd'. Hiervoor kregen we 10 verschillende afbeeldingen van speelgoed.
We moesten 4 mensen interviewen van verschillende leeftijden en vragen hoe ze het speelgoed of spel noemden. Wat bleek was dat oudere mensen woorden gebruiken waar hun kleinkinderen nog nooit van gehoord hadden. Ze kennen het spel wel maar met een andere benaming. De kinderen gebruiken een woord dat bijna in heel Vlaanderen gebruikt wordt. Vroeger hadden ze per streek een ander woord voor een spel of speelgoed maar nu vervagen die grenzen.
Wat denken jullie? Willen jullie dat het dialect blijft bestaan of vinden jullie het juist goed dat het verdwijnt en dat er een tussentaal ontstaat? Laat me weten wat jullie denken.

Breughelavond

Dag beste bloggers

Ik wil jullie nog een avontuur vertellen dat ik meegemaakt heb op mijn werkplekschool. Het is al een eindje geleden, op 24 november om precies te zijn. We moesten die avond gaan helpen op onze school. Het was namelijk GROOTOUDERS FEEST! Die avond moesten mijn medestudenten en ikzelf helpen de kinderen en grootouders te ontvangen. We moesten rondlopen met dienbladen die vol stonden met, tot op de rand gevulde, glazen. Al slalommend door de tafels en stoelen moesten we die weten in evenwicht te houden. Dat was een hele klus met de nodige brokken.
Later die avond moest ik me dan nog omkleden in een enige echte BINGO-presentator. Ik moest de bingo voor de kinderen presenteren. Ik probeerde er een spektakel van te maken en de kinderen te amuseren. Maar het stopte niet bij de bingo! nee, nee... er was ook nog een tombola met als hoofdprijs een superdeluxe printer van het merk ERES. Om die printer uit te reiken vroegen ze aan mij om dat wat in te kaderen. Op de foto's lijk ik net de nieuwe Frans Bauer. Maar dat is niet het geval! Na de uitreiking was de avond voorbij... Ik vond het een leuke avond, maar ik hoop voornamelijk dat het een toffe avond was voor de grootouders!

Hier nog enkele sfeerbeelden:


 

vrijdag 7 december 2012

Pietenproject

Dag beste bloggers

Op dinsdag 4 december heb ik samen met mijn vier medestudenten ons verkleed in enige echte.... Ja jullie raden het al ZWARTE PIETEN!! Dit was zeer leuk om eens te doen. Voor mij was het dan ook de eerste keer dat ik dit deed en ik ben van plan om het nog veel te doen.
Onze opdracht was dat we alle klassen van de Sint-Jansschool in Menen gingen bezoeken. In die klassen moesten we dan een beetje de boel op stelten zetten en de kinderen wat opdrachtjes geven. Dit vonden ze zeer leuk. Ook waren ze zeer enthousiast want ja als er pieten langs komen om de les te verstoren... Ja wat is er nu leuker dan dat? Ik denk niets!
We begonnen dan ook met zeer hard op de deur of op de ruiten te kloppen als teken dat we er waren. Dan gingen we binnen met onze stereo die het liedje 'Zwarte pieten stijl' speelde. De kinderen dansten al zeer snel mee op het muziekje met ons. Hier heb je de link naar het lied: http://www.youtube.com/watch?v=LurEuv7LjMU

Hier nog enkele sfeerbeelden van het pietenproject